Recenze: Emma

By 10:54

Jane Austenová je autorka pro romantické duše. Dříve už jsem od ní četla Pýchu a předsudek a Rozum a cit, a jelikož se občas ráda nechávám unášet na obláčku lásky, sáhla jsem také po Emmě. Tento svazek patří k těm objemnějším, přeci jenom přes 500 stran už je pěkná porce čtiva, v tomto případě mi to však vůbec nepřekáželo. Jedná se také o poslední román, který vyšel za autorčina života.

Jak už název knihy vypovídá, hlavní hrdinkou příběhu je tentokrát Emma. Mladá dívka žije se svým otcem v anglické vesničce Highbury a její jedinou starostí je, s kým ze svých známých stráví den, či koho by měla jít navštívit. Ačkoliv by se mohlo zdát, že i tentokrát bude ústřední postava oplývat především těmi pozitivními vlastnosti, v případě Emmy je tomu jinak. Ačkoliv je chytrá, převažuje u ní sobeckost, rozmazlenost a tvrdohlavost.

,,Jak často se štěstí rozplyne vniveč kvůli okolkování, pošetilému okolkovaní.

Poklidný a rutinní život ve vesničce a jejím okolí naruší příjezd Franka Churchilla, syna manžela bývalé guvernantky Emmy. Na první pohled je patrné, že tihle dva jsou na stejné vlně a skvěle si tomu rozumí. Dalo by se očekávat, že ne jeden pomyslí na vdavky. Neměli bychom však zapomínat, že spousta věcí, a často těch nejdůležitějších, je lidským očím skryta.

trocha romatiky v podobě Austenové občas není na škodu

První část knihy se poklidně vleče. Čtenář se rozkoukává v Highbury, poznává postavy, orientuje se ve vztazích mezi jednotlivými charaktery. Druhá část už je však plná nečekaných zvratů a vy se nechcete od knihy odtrhnout. Klasická Austenová.

„Naše nedostatky jsou to, co nás dělá dokonalými pro jiné.“

Ačkoliv jsem zatím o hlavní hrdince nemluvila příliš hezky, nakonec se ukáže, že má srdce na správném místě. A právě sledovat Emmin vývoj a psychologickou linku příběhu pro mě bylo mnohem více zajímavější, než se nechávat unášet na tom už zmiňovaném obláčku lásky. Protože ruku na srdce, kdo se někdy nezachoval sobecky a nemyslel si, že ví všechno nejlépe? A pak toho litovatal a snažil se to napravit? Já teda ano.

Třetí přečtený svazek od této anglické autorky hodnotím třemi hvězdičkami, právě kvůli pomalejšímu rozjezdu. I když vím, že to k Austenové patří. Občas můžeme mít plánů a představ o budoucnosti kolik chceme, nakonec se ale stejně ukáže, že náš osud má v rukou sám život. Člověk nikdy neví, co ho potká, nebo do koho se nakonec zamiluje.

***