Recenze: Sonea - Novicka, Nejvyšší lord

By 20:17

Název: Sonea - Novicka
Autor: Trudi Canavan
Počet stran: 456
Nakladatelství: Zoner Press
Česká anotace: Sonea se po vstupu do Společenství čarodějů nebezpečím mnohem horším, než jsou Zloději se svými špehy, pouliční lupiči a vrazi. Její nepřátelé totiž vládnou bohatstvím, vlivem a magií. Dívku čeká ve škole nejen tvrdý výcvik, ale bude se muset vyrovnat i s posměchem a naschvály ostatních noviců. Její spolužáci, synové a dcery nejmocnějších rodin v království, jsou rozhodnuti zabránit jí v jakémkoliv úspěchu – a za jakoukoliv cenu. Zdánlivou ochranu nachází u mocného nejvyššího lorda, který se znenadání stane jejím opatrovníkem. Jenže Akkarin skrývá tajemství temnější, než je jeho hábit. A Sonea ví víc, než by si přál, a tak mu stojí v cestě...

Název: Sonea - Nejvyšší lord
Autor: Trudi Canavan
Počet stran: 512
Nakladatelství: Zoner Press
Česká anotace: Závěrečný díl napínavé Trilogie o černém mágovi autorky Trudi Canavan – hlavní hrdinka Sonea pocítí na vlastní kůži hrozbu černé magie a bude muset učinit životní rozhodnutí. Společenství čarodějů přijalo do svých řad neurozenou novicku z chudinské čtvrti – dívku Soneu. Ta musí snášet nejen pohrdání a ústrky svých spolužáků, ale také se nechtěně stane schovankou samotného nejvyššího lorda. Stala se totiž nepohodlným svědkem jeho činů ve sklepení sídla. Nejvyšší lord Akkarin tajně spřádá plány temnější než jeho černý plášť. Anebo je všechno jinak a Akkarin je jediný, komu Sonea může věřit?

Když jsem se pokoušela sepsat recenzi na Novicku, v hlavě se mi postupně zrodil nápad. Vůbec mi nešlo sepsat své myšlenky, hodnocení a pocity dohromady, tak aby měla recenze obvyklou délku. Byla jsem schopna vytvořit pouze tři odstavce a proto jsem došla k závěru, že bude nejlepší, když spojím dvě recenze do jedné. Bylo to poprvé, co jsem do jednoho článku hodnotila dvě knihy, ale byla to zajímavá zkušenost.

Po vstoupení do Společenství čekají na Soneu další problémy. Spolužáci se s ní nebaví a zvláště Regin jí dělá velké problémy a obtěžuje ji. Tajemství, které sdílela pouze s lordem Lorenem a Rothenem zjistí Nejvyšší lord. Aby se ujistil, že nikdo další to nezjistí, vezme si Soneu pod svou ochranu. Po zjištění více informací o černé magii je jen na Sonee, zda se rozhodne důvěřovat Akkarinovi a postavit se tak společenství. Musí se rozhodovat rychle, protože Kyralie je připravena Imardin napadnout. Jak to celé dopadne? Přečtěte si tento strhující, zajímavý příběh a dozvíte se víc.

Opět si neodpustím věnovat pár slov k obálce. Podle mého názoru si dal jejich autor Lubomír Kupčík opravdu záležet. Jsou laděny do velice příjemných barev, vypadají vedle sebe skvěle a zkrátka jsou krásné. Pokud bych měla vybrat tu nejpěknější, na plné čáře by to u mne vyhrála obálka Nejvyššího lorda.

V Novicce se především zaměřuje autorka na vzdělání Soney a rivalitu jejích spolužáků  Pro někoho to můžou být nezajímavé náměty, ale mě vyhovovali. Rozjezd knihy byl v pomalejším tempu, ale nenechte se zmást - čím dál více čtete, tím dál více se od ní nemůžete odtrhnout. Odhalení tajemství Nejvyššího lorda, které jistě všechny zajímalo bylo jen taková třešnička na dortu.

První díl byl vážně skvělý, ale šlo vidět, že to byl teprve začátek. Z příběhu šla cítit počáteční nervozita a bylo to docela upjaté. Novicka už byla o něco více vyšperkovanější a konec byl velice překvapující a byla to výborná rozehrávka na další díl. Nejvyšší lord byl za to úplnou změnou. Všechna tajemství se odhalila a adrenalin byl v plném proudu. Víte co je zajímavé? Všechny díly spojuje jedna věc - útěk. Sonea stále utíká, ať už před společenstvím, Reginem a nebo Kyraliánci. Neříkám, že by mi to vadilo, ale no tak...útěků už bylo dost! Musím ještě dodat, že konec byl strhující a emociální.

Nemám příliš v lásce, když se mísí několik pohledů lidí, ale tady mi to nevadilo, ba naopak. Bylo to zajímavé. Měli jsme možnost cestovat společně s Taynnedem a Dannylem, (avšak jejich dějová linka se mi líbila ze všech nejméně)  po Kyralii a dostat se zpět do chudých slumů s Cerym.

Všechny postavy mi byli velice sympatické a zvláště Sonea si získala můj obdiv. Sama se postavila skupině spolužáků. I když trpěla bolestí po napadení, přála si, aby se to nikdo nedozvěděl, protože se s tím chtěla vypořádat jen ona. Je to ten typ hrdinky, která je obyčejná a má jen ty dobré vlastnosti.
Dále si mé srdce získal také Akkarin. Dostali jsem možnost ho blíže poznat, což bylo skvělé, protože on není ve skutečnosti zlý a uzavřený člověk, jak vypadá. A kdo by si neoblíbil Lorlena a Rothena? Je to ten "dědečkovský" typ mužů.

Trudi v knize řeší hned několik věcí. Ukazuje na velké rozdíly mezi chudými a bohatými, probírá mezilidské vztahy a dokonce i homosexualitu (rýsující se láska mezi Dannylem a Taynnedem).

Nikdy jsem si nemyslela, že mě takovýmto způsobem bude bavit tyhle knihy. Jsou velice čtivé a skvěle napsané. Trudi má na to, aby zaujala jak muže i ženy, ale i mladé dospívající. Ukazuje nám skutečné přátelství, rodinu, obavy a strach, ale i vznikající lásku.

Slova závěrem? Jsem velice ráda, že jsem si celou sérii přečetla a věřím, že se Soneou se jen tak brzy nerozloučíme. Co mě ale velice mrzí je to, že tyhle knihy nejsou tak čtené. Znám jen hrstku lidí, kteří to četli. Podle mě je to veliká škoda, protože nevíte o co přicházíte! Všechny knihy ode mne dostali velice kladné hodnocení a nyní tomu nebude jinak. Uděluji jim oběma 4 hvězdičky a tu jednu si ještě nechám do zálohy a doufám, že budu mít příležitost dát Trudi všech pět!

Za poskytnutí recenzních výtisků děkuji nakladatelství Zoner Press!