Recenze: Deklarace smrti

By 11:14

Největší obrázek výrobku Deklarace smrtiNázev: Deklarace smrti
Autor: Gemma Malley
Rok vydání: 2013 (2. vydání)
Počet stran: 256
Česká anotace: Velká Británie, rok 2140.
Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace už není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklarace - každý obyvatel může mít jen jedno dítě... Kdo zákony poruší, bude potrestán.
Patnáctiletá Anna se narodila rodičům, kteří měli dvě děti. Nyní je označována za "Přebytečnou". Jaký život ji čeká? Dokáže se vyrovnat se svým osudem vyděděnce?
Toto je nové vydání vyprodané knihy Přebyteční.
~~~

Patnáctiletá Anna žije v roce 2140 v Londýně. Té doby už nikde na světě neexistují žádné smrtelné nemoci, všechno se dá vyléčit a obyvatelstvo se dělí na dvě části - Vyvolené a Přebytečné. Tohle dělení bylo přijato Deklarací, jelikož byl vynalezen lék na nesmrtelnost a tím pádem se země začala přelidňovat. Vyvolení mohou mít pouze jedno dítě a další děti je mít zakázané. Kdo tento zákaz poruší, dítě mu bude odebráno, stane se Přebytečným a bude žít v nějakém táboru pro Přebytečné. Anna je Přebytečná a žije v Grange Hall. Celý její život jí do hlavy vštěpovali pravidla, podle kterých se má řídit a podle kterých má žít. Anna je dokonalá Přebytečná a s Deklarací naprosto souhlasí - nenávidí své rodiče za to, že na ji přivedli na svět. Jednoho dne se však v Grange Hall objeví nový Přebytečný Petr, Anna se s ním skamarádí a  po nějaké době zjistí, že už nechce být ta dokonalá Přebytečná, ale že chce z Grange Hall utéct a setkat se s jejími rodiči. Podaří se jí to?
,,Rodiče nenávidím. Starali se jen sami o sebe a porušovali Deklaraci. Teď jsou ve vězení. Vůbec nevím kde. Nikdo z nás o svých rodičích nic neví. Podle mě je to tak dobře - každopádně bych jim neměla co říct.“
Tuhle knihu jsem četla už v prvním vydání pod názvem Přebyteční, ale bylo to asi před čtyřmi lety a tak jsem po této knize sáhla znovu. Moc už jsem si toho však nepamatovala a tak jsem si připadala, jak kdybych knihu četla poprvé. Deklarace smrti se čte rychle, jelikož je psána velkými písmeny a styl, jakým je kniha napsána, je prostě čtivý. A i když je určena čtenářům od 15 let, já bych ji spíše řadila pro čtenáře mladší.
Deklarace smrti má zajímavý námět, ale téměř polovina knihy je pouze o tom, jak Anna dodržuje všechna pravidla a jak Deklaraci ctí. Až po polovině se příběh konečně trochu rozvine a Anna s Petrem začnou plánovat útěk. I když se v první polovině skoro nic neděje, jak už jsem psala, je to napsané čtivě a rychle vám to uteče. Posledních pár kapitol knihy bylo nejlepších z celé knihy a to jsem opravdu zírala s otevřenou pusou jak se všechno zamotalo. Opravdu jsem některé věci nečekala a nečekala jsem ani to že by mě kniha mohla překvapit. Nu, na konci se jí to ale podařilo.
Celá kniha je prokládána Anniným deníčkem a právě tyto části byly pro mě nejzajímavější. Já mám totiž deníkové zápisky ráda a knihu to příjemné zpestří.
Abych se přiznala, měla jsem problémy s Annou, jelikož její chování mě iritovalo, ale na druhou stranu mi jí bylo i trochu líto, jelikož kdybych já měla žít s takovým tyranem jako byla paní Pincentová, tak by mě to asi taky poznamenalo.To však nic nemění na tom, že mi přišla naivní, jak pořád slepě věřila Deklaraci. Naopak Petra jsem si oblíbila, i když na můj vkus byl až přehnaně moc statečný.
,,Přísahám, že budu sloužit, abych splatila své dluhy,
a budu se pečlivě připravovat pro potřeby Vyvolených.

Přísahám, že budu snášet hanbu Přebytečných

a zaplatím za ni matce přírodě.“
Obálka se mi moc líbí a je daleko lepší než ta, kterou mělo první vydání. Tato vypadá tajemně a dokáže na knihu nalákat.
Deklarace smrti je kniha s zajímavým a originálním nápadem, nicméně šla by líp zpracovat. Knihu řadím k těm průměrným a proto jí dávám 3 hvězdičky. Příběh není nijak náročný na přemýšlení, je to takové oddechové čtení, ale jak už jsem psala, spíše pro mladší.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment!