Recenze: Gjorkové - Tajemství minulosti

By 18:49

Název: Gjorkové - Tajemství minulosti
Autor: Tereza Benešová
Rok vydaní: 2012
Počet stran: 364
Nakladatelství: Krigl
Česká anotace: Pod hladinou oceánu leží svět, o jehož existenci nemá lidstvo dodnes, ani ponětí. Dvanáctiletá Nefas o něm už pár let ví, ale teprve dnes nastal čas zařadit se mezi své. Mezi Gjorky. Nefas nechce nic víc, než najít konečně domov, pár přátel a zjistit proč vlastně musela vyrůstat stranou. V novém světě ji ale otevřená náruč rozhodně nečeká a její touha po kamarádech, se v mžiku smrskne na snahu proplout, a být neviditelná. Brzy sice zjišťuje, že pomoc může přijit z míst, odkud by ji nikdy nečekala, ale také, že kdo se ptá, mohl by dostat odpověď o kterou vlastně vůbec nestojí. Vstupte spolu s Nefas do místa, kde je všechno stejně nebezpečné, jako krásné a fascinující. Kde mají všichni svá malá tajemství a odraz minulosti je příliš silný na to, aby se dal jen tak překonat.


                                             ______________________________



Nefas odjakživa vyrůstá u upírů s vědomím, že patří k nim, jenže pak si všimne, že na slunci se nespálí a krev nemůže ani cítit a proto se dozvídá pravdu. Je Gjork. Tvor, který žije v podmořském světě. Vždy když se Nefas koupe nebo se dostává do styku s vodou, vytvoří se jí za ušima žábra a po celém těle cítí "vibrace".

Ve svých dvanácti letech odchází od upírů do svého pravého domova. Pod moře, kde má nastoupit do Gjorské školy. Po příjezdu je zařazena bariérou do jedné z tří vesnic, která symbolizuje jeden element. A tak se Nefas ocitá v Praye, kde ji všichni nenávidí a bojí se jí.

Nefas všechno toto přežívá jen proto, že se chce dozvědět něco o svých rodičích. Postupem času se přece jen s někým skamarádí. S Jackem a Chairou, kteří ji v hledání podpoří a tak celý den sedí v knihovně a listují starými ročenkami, dokud něco nenajdou. Zjistí, že má žijícího příbuzného. Na Vánoce jí přijde latinská kniha a tak začínají naši hrdinové překládat a pátrat...

Po přečtení pár kapitol, jsem byla překvapená. Pro mě to bylo jako Harry Potter v novém kabátě. Měli několik společných znaků. Gjorkové kouzlili pomocí wiragamou. Byli rozděleni do tří vesnic, hlavní hrdinka neměla ze začátku žádného příbuzného. Dokonce tu byli i tři kamarádi a tak dále bych mohla pokračovat, jenže já nechci. Tohle není Harry Potter, jak se na první pohled zdá a později to zjistíte sami. Jde zcela o nový a originální příběh.

Asi v první kapitole je zmínka o upírech a já jsem se v tu chvíli lekla, protože už jsem si říkala toto: Ajajaj, další kniha kde se vyskytují tyto potvory. Jsou snad ve všech knihách a mě už to docela vadí. No naštěstí se tam objevili jen okrajově, čímž dostává o de mě autorka velké plus.

Mé malé plus dostává i hlavní postava. Jsem ráda, že to není překrásná dívka, která je všemi oblíbená a má spoustu kluků. Ve většině knih jsou všichni dokonalí a krásní, ale tady tato hrdinka ne, a bylo zajímavé si číst jak se trápila, než ji mezi sebe dva lidi nevzali a konečně se s někým nespřátelila. Další postavy působí velmi reálně a já jsem se tak do nic lépe vžila.

Po prologu jsem byla docela zmatená a nevěděla jsem, která bije, ale naštěstí se vše na konci vysvětlilo.

Místo kde se děj odehrává je velmi zajímavé a byl to originální nápad. Trošku mi to připomnělo Hladová přání, ale to byl jen první dojem. No a jak řekla Nefas: Je to jako obrácené akvárium.

Kniha je velmi poutavá a čtivá a mě opravdu bavila. Nenudila jsem se u ní a stránky jsem rychle obracela a pěkně jsem si toto čtení užila. Nešlo přestat číst, protože na každé stránce bylo něco zajímavého nebo napínavého. V knize jsou použity krátké věty, což je jen dobře.

Musím se přiznat, že konec jsem absolutně nečekala. Když jsem těch pár řádků přečetla měla jsem vykulené oči a otevřené ústa a celkově byl na mě velmi vtipný pohled. Nikdy bych to do toho člověka neřekla. Působil na mě velmi milým a přátelským dojmem, jenže jak se ukázala není to pravda. Ti co tuto knihu nečetli, asi neví, o čem mluvím co? :P

Jen se mi zdá, že závěr knihy je trošku uspěchaný a příliš rychle uzavřený, ale to je jeden takový malý detail. Ale musím říct, že jsem byla naštvaná. Ptáte se proč? Protože to autorka v tom nejlepším momentě usekla, a já tady toto nemám ráda, protože pak málem zvědavostí málem puknu.

Víte, jsem opravdu ráda, že se i v ČR najdou nějací spisovatelé, kteří opravdu stojí za zmínku a v dnešní době jich stále přibývá, a já jsem ráda, že jsem měla tu možnost si od Terezy tuto knihu přečíst. Autorka je opravdu talentovaná a já jsem zvědavá na její další spisovatelské počiny.

Ještě jsem se zapomněla zmínit k obálce, která se mi mimochodem líbí, protože perfektně vystihuje příběh. Jde tam vidět vykreslená hladina oceánů + 4 elementy. Má velmi příjemné barvy, jen mi tam ten nápis nesedí. Možná by pomohlo, kdyby měl jiné písmo. No, a co mi ještě vadí je to, že kniha má paperback, ale to už není autorčina chyba, ale spíš moje věc.

Myslela jsem si, že se z toho série nevyklube, jenže ouha, na konci jsem byla překvapená a už teď píše autorka další díl, na který se moc těším. Přemýšlela jsem jaké hodnocení bych jí udělila a nakonec jsem se rozhodla pro 4 hvězdičky. (Přimhouřila jsem jedno oko:), přece jen se jedná o českou autorku a doufám, že její talent se více rozvine v druhé knize).

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Krigl
Knihu si můžete koupit na arara.cz.

Natt

You Might Also Like

0 komentářů