Recenze: Nemám žádné jméno

By 17:23

Název: Nemám žádné jméno
Autor: Dagmar Hillarová
Datum vydání: v roce 2012
Česká anotace:  Bohužel, díky své důvěřivosti a částečně neznalosti holandského jazyka, přijala nabídku Miep Diekmannové, která projevila zájem vydat tyto její zápisky v Holandsku. Knihu ovšem vydala pod svým jménem. Tímto svým činem Miep Diekmann hrubě porušila Chartu PEN. Přesto, že jde o loupež rukopisu - byla této knize udělana již 3 významná ocenění. Konečně tedy po více než 30 letech, vychází autorské dílo Dagmar Hilarové v českém jazyce, jak si to vždy přála.

___________________________
Tato kniha, vyprávý neuvěřitrlný příběh Dahmar Hillarové. Vše začíná, že dostane lístek ke transportu do Terezína. Její tatínek nemusí jet, protože má "čistou krev" a maminka doma také může zustat, protože ji tatínek potřebuje. A tak se samotná Dagmar vydává na strašnou cestu.

Doma za nechala vše, co jí bylo blízké.Rodinu, ale také svého kamaráda Bubiho. Ve snaze, že všechno dobře dopadne si začne Dagmar psát deník. V Terezíně potkává svou rodinu.Tetu, sestřenici a strýce, ke kterým se přídává. Tento koncentrační tábor, je plný smutku, hladu a utropení, přesto se tu, ale najdou i radostné věci. Dagmar si zde najde kamarádky a později i kluka Jiřího Pavla.

Tento příběh je plný utrpení, hladu, smutku ale také přátelství. Ukazuje nám, krutost války. Jak to v dřívější době vypadalo. Celý příběh byl sepsán do deníkové formy, kterou doplnovaly obrázky a básně. Vše jsem si díky tomu lépe představovala. Při některých částech jsem byla "znechucená". Nedovedla jsem si předstvait, že bych byla v té době. Když autorka popisovala, jak museli vláčit mrtvoly do krematoria na vozíku..no zkrátka..to se nedá popsat jak jsem se cítila.

Ve velmi útlé knižečce se skrývá hodně. Ze začátku je posáno, jak nizozemská autorka si přivlastnila tento příběh. Porovnávali tam úryvky částí v češtine a v nizozemštině. Bylo to opravdu zajímavé a doplnovalo to celý příběh. Tato silná žena si zasloužila můj veliký obdiv.A nejden ona, ale i její syn Evžen, který bojoval za to, aby se tato kniha vydala, což bylo Dagmařino poslední přání.

Ještě na závěr něco musím říct.My si v dnešní době nedokážeme představit, jaké to mohlo být v Terezíně či kdekoliv.Bylo to strašné.My můžeme být rádi, že žijeme v roce 2012 a můžeme si dělat skoro vše co chceme.

Skvělá kniha, výtečně propracovaný příběh, který ve vás zanechá spoutu pocitů.Jsem ráda, že  tato kniha v ČR vůbec vyšla. Přišli by jsme o hodně. Rozhodně vám tuto knihu doporučuji. Stojí za přečtení, to mi věřte.Když si k ní sednete tak ji máte zhruba za tři hodinky přelouskanou a to vám snad tolik času nezabere, no ne? Nevím, co bych tady ještě tak napsala.I když je to velmi krátká recenze, vyjádřila jsem zde všechny své myšlenky a pocity. Knize dávám plný počet bodů, čili 5 hvězdiček..

Za poskytnutí recenzního výtisku, dekuji nakladatelství Fragment.