Recenze: Erebos- Hra, která zabíjí

By 10:03

Název: Erebos - Hra, která zabíjí
Autor: U. Poznanski
Datum vydání: 1. 10. 2011
Počet stran: 319
Česká anotace: Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud poslouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Ocenění

Kniha Erebos už byla přeložena do 17 jazyků a za necelý rok se prodalo 75 000 výtisků. Na veletrhu ve Frankfurtu získala cenu za literaturu pro děti a mládež. Porota byla složená z mladých lidí. Všechno toto svědčí o úspěšnosti této knihy.

Na londýnské škole se začnou dít podivné věci. Studenti si mezi sebou předávají červené balíčky a začínají se chovat divně. Nick Dunmore si tohoto všimne a touží zjistit co to je. Jednou se mu přece jenom tento balíček dostane do rukou a zjistí, že je to cédéčko. Přesněji je to hra Erebos. Neváhá a okamžitě se pouští do hraní a úplně ho to pohltí. Jeho postava je temný elf Sarius. Ve hře bojuje v bitvách, ale také musí plnit nebezpečné úkoly, které však zasahují do reálného světa. Úkoly zadává posel se žlutýma očima, ale nejen to, posel se s vámi baví, vždy má inteligentní odpovědi, naprosto vše je dokonalé a zvláštní. Někdy to dokonce vypadá, že hra sama myslí a ví o vás všechno. Naprosto úžasná grafika zaujme každého. Pokud jde o úkoly, tak ty jsou opravdu zvláštní. Proč chce po vás Erebos aby jste fotili nějakého chlapa a posílali výhružné dopisy? Jak to že zná vaše pravé jméno? Je to opravdu nebezpečná hra a Nick ji musí včas zastavit. Zvládne to?

Překvapivě dobrá kniha. Anotace mě nijak netáhla, ale řekla jsem si, že zkusit se má všechno a tak jsem si o ni požádala a teď jsem ráda, že mi tato kniha leží v knihovně.
Ursula vytvořila naprosto úžasný příběh. Měla všechno naprosto skvěle vymyšlené. Milovala jsem, když v knize byla popisována hra. Každý detail vás zaujme. Připadá vám to jako kdyby jste vy sami tuto hru hráli a já jsem si to živě dokázala představit. Styl autorčina psaní je dokonalý. Stále vás nutí přemýšlet proč to tak je a jak je možné že hra je tak inteligentní. Každý večer když knihu zavřete hádáte kdo je jaká postava. Příběh je naprosto originální a všechny informace byli pěkně zpracované. Pokud se jednou začtete už vás to nepustí. Všechny informace se objevují postupně a vy se toužíte dozvědět se víc. Kniha je zkrátka nepředvídatelná. Když začal dávat posel úkoly bylo to pro mě ohromující překvapení. Vždyť je to hra, jak je možné že má plnit úkoly v Londýně? Musím uznat, že při některých věcech mi běhal mráz po zádech. Nikdy jsem ještě nečetla knihu, kde by byla popisována hra.
Nick byl jako hlavní hrdina skvělý. Dále tu byla Emily, dívka, do které byl Nick zamilovaný. Tento jejich vztah okořenil celý příběh. I když ani nevím jak se to mezi nimi vyvinulo, ale to je jen takový detail. Jamie byl Nickův kamarád. Aby jste věděli on stojí proti hře a tak se s Nickem pohádají. A v poslední řadě je tady Victor, který miluje čaj. Tato osoba se mi asi nejvíce zamlouvala (až na Sariuse ve hře). Škoda jen že se objevil až na konci knihy a jeho charakter nebyl nějak víc rozvinutý.

Takže, já na hry moc nejsem, ale kdyby se mi Erebos dostal do rukou, myslím že bych neváhala a kvůli postupu bych plnila ty úkoly. A právě tohle se nám kniha a autorka snaží říct. Hry jsou nebezpečné. V knize je přesně ukázáno, jak daleko se může závislost dostat. Každý by se z toho měl ponaučit a zamyslet se nad tím. Myslím si, že pro postup ve hře by lidé mohli udělat cokoliv, i když je to nebezpečné nebo divné. Prostě přestanou logicky uvažovat.
Konec byl naprosto úžasný a rozuzlení děje dobře vymyšlené. Jde vidět, že autorka měla získané informace a všechny do příběhu bravůrně zapojila. Kniha nebyla vůbec předvídatelná. Erebos je velmi čtivá a napínavá kniha. Měla jsem ji přečtenou zhruba za dva dny. Akce, nebezpečí, dobrodružství to nemá žádné knize chybět a této to rozhodně nechybí. Už chápu proč je to thriller. Opravdu mi kniha naháněla hrůzu. Také se mi líbí, že autorka nevymýšlela nějaké přehnaně dlouhé romány a všechno zapojila do jedné knihy.
Nakonec stojí za zmínku obálka. Zprvu se mi moc nelíbila. Když jsem knihu donesla domů, mamka se zhrozila, proč si kupuju tak starou knihu. Ale postupně jsem si na ni zvykla a po přečtení knihy vím, že obálka k příběhu patří. Přemýšlela jsem jak knihu ohodnotit a nakonec jsem se rozhodla pro 4 hvězdičky.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment.